علوم تربیتی را به کار گیریم

راست ترین گفتار و رساترین پندها و نیکوترین قصه ها کتاب خداست

خواندن معنا بدون توجه به عربي‌

خواندن عربي قرآن بدون توجه به معنا بهتر است يا خواندن معنا بدون توجه به عربي‌؟

اگر بخواهيم از علوم و معارف بي‌كران قرآن بهره ببريم‌، شايسته است به ترجمه و تفسير مختصر آن توجه كنيم تا در پرتو نور معارف الهي و عمل به آنها اجر و ثواب دنيايي و آخرتي را نصيب خود گردانيم‌.

امّا خوب است بدانيم كه خواندن متن عربي قرآن‌، ثواب ويژه دارد. يكي از مسائلي كه در قرآن و روايات پيشوايان معصوم‌، مورد تأكيد فراوان قرار گرفته‌، خواندن و تلاوت قرآن كريم است و اين عمل‌، يكي از سنتهاي حسنه‌اي است كه علما و اوليا و بزرگان دين در طول تاريخ اسلام‌، به آن اهميت زيادي داده و بر آن تأكيد كرده‌اند؛ گو اينكه خواندن قرآن‌، سخن گفتن با پروردگار و شنيدن سخنان حضرت ذوالجلال است كه نه تنها ثواب و اجر دارد، بلكه زنگار را از دل‌ها زدوده‌، قلب‌ها را احيا و از فحشا و منكر منع مي‌كند. هر چند حق تلاوت‌، منحصر به خواندن نمي‌شود، امّا خواندن و عمل كردن مكمل يكديگرند. و اگر عمل كردن و حتي خواندن معناي آن‌، همراه با تلاوت نباشد، قلب انسان به تدريج مي‌ميرد و يا مانند آهن زنگ مي‌زند. در آيه‌اي از قرآن "إن‌ّ الّذين يتلون كتـَب اللّه و أقاموا الصّلوَه‌...؛ (فاطر، 29) خواندن كتاب خدا مقدم بر نماز و زكات و انفاق آمده است‌. اميرمؤمنان‌يكي از صفات پرهيزكاران را تلاوت قرآن شمرده است‌.( نهج‌البلاغه‌، خطبه همام‌. )

پيامبر اكرم فرموده‌: برتو باد خواندن قرآن‌؛ چرا كه خواندن قرآن‌، كفاره گناهان و نگهداري از آتش و امان از عذاب آخرت است‌.

در خود قرآن‌، با الفاظ مختلف به خواندن قرآن دستور داده شده‌، به عنوان مثال‌: "فاقرءوا ما تيسّر منه‌؛ (مزمل‌، 20) آنچه مي‌توانيد از آيات قرآن را بخوانيد."( بحارالانوار، علامه مجلسي‌، ج 92، ص 17. )

در قرآن آمده كه وقتي فردي قرآن مي‌خواند، خداوند ميان او و كساني كه به جهان آخرت ايمان ندارند پرده مي‌افكند. (اسرأ، 46). و باز مي‌فرمايد: در هر حالي (مريضي‌، سفر، جهاد و...) قرآن بخوانيد تا پاداش الهي نصيب شما گردد." (مزمل‌، 20). پيامبر9 مي‌فرمايد: بهترين شما كسي است كه قرآن بخواند، قرآن بخوانيد؛ زيرا دلي كه ظرف تلاوت قرآن شده‌، عذاب نمي‌شود. در جاي ديگري مي‌فرمايد: عدد درجات بهشت به اندازه آيات قرآن است‌. و كسي كه داخل بهشت شود، و قاري قرآن باشد، كسي بالاتر از او نيست‌. و نيز فرموده‌: وقتي بنده‌اي ختم قرآن كند، شش هزار فرشته بر او درود مي‌فرستند و خلاصه اينكه تلاوت قرآن از بالاترين عبادات است‌.( به نقل از كتاب ره توشه راهيان نور ويژه ماه مبارك رمضان 1375.  'û ش‌، ص 211 ـ 214. ) وقتي اسحاق بن‌عمار به امام صادق‌عرض مي‌كند: من قرآن را حفظ دارم آيا از حفظ بخوانم بهتر است يا از روي قرآن‌؟ امام مي‌فرمايد: بلكه آن را بخوان و نگاه كن (و از روي آن بخوان‌) كه بهتر است‌. آيا ندانسته‌اي كه نگاه كردن در قرآن عبادت است‌؟( اصول كافي‌، ج 4، ص 418، دفتر نشر فرهنگ اهل‌بيت‌. ) اينها نمونه‌هايي اندك از توصيه به خواندن خود قرآن بود، پس همان گونه كه لازم است در آيات قرآن تدبر و آن را در زندگي روزمره خود اجرا و به احكام مقدسش مو به مو عمل كنيم‌، بايد با خواندن آن‌، حيات آخرتي خود را نيز زينت بخشيم‌، و زندگي جاودانه فردا را بسازيم‌.

از ميان تفاسير، تفسير الميزان نوشته علامه طباطبايي توصيه مي‌شود البته اين تفسير، فنّي و به زبان عربي است كه ترجمه فارسي آن نيز موجود است‌.

و همچنين تفسير نمونه‌، نوشته آيت اللّه ناصر مكارم شيرازي كه به زبان فارسي‌، روان و قابل استفاده است و نيز تفسير راهنما نوشته آيت اللّه رفسنجاني‌، توصيه مي‌شود.


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:خواندن معنا/عربی, ] [ 16:27 ] [ زهرا محمودخانی ] [ ]
مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه